23 december 2013

Madrasser

Då jag inte tidigare har vetat hur långa alla madrasser skulle vara innan garderoben satt på plats så har det inte gått att skära till dem än. Men nu var det dags. Madrasserna jag använt är gamla madrasser från då vi var barn och hade massor av kompisar som sov över. För att skära i madrasserna har jag använt en ny supervass mattkniv (fick byta knivblad någon gång under arbetes gång, då kniven ganska snabbt blev slö).
Jag började med att malla ut formen på madrasserna och hur stora de skulle vara med hjälp av kartongen som jag tagit med mig från mitt sommarjobb. Detta gjorde jag innan det var dags att täcka båten igen inför vintern.

Då det var en väldigt mild jul året 2013 så satte jag mig i en fleecetröja ute på verandan och började skära till madrasserna efter mallarna som jag tillverkat tidigare på sommaren. Jag lade först på mallen och ritade av den. Sedan tog jag ett måttband och målade även ett sträck ca 8 cm från det första sträcket jag ritade. Det var den yttersta linjen som jag skar efter till en början.


När jag skurit ut formen på madrassen efter den yttersta linjen jag dragit, så var det dags att börja snedda madrassen. Båtens sidor går ju inte rakt ned, utan den är ju rundad, vilket gör att det inte blir så bra om ytterkanten som skall ligga mot båtskrovet är rak. Utan jag använde mig nu av det innersta sträcket, och skar diagonalt längs det och ytterkanten, så att en liten trekant skars loss från madrassen. Tänk här på att ha madrassen åt rätt håll, om man gör som jag har gjort blir den sidan av madrassen med alla sträck på nedsida.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar