27 maj 2014

Tyg till madrasserna

Under resterande vinter höll jag koll på tygaffärerna efter snyggt och billigt möbeltyg som skulle kunna användas till madrassöverdrag. Under påskhelgen hittade jag på Ohlssons tyger ett ljusblått europeiskt möbeltyg för enbart 69:-/meter. Både jag och min mamma slog till på en gång och köpte upp allt tyg som fanns av den färgen (hon skulle sy om dynor till en annan båt). Jag använde mig även av ett vanligt bomullstyg på undersidan av madrasserna.

Jag mallade först ut det finare möbeltyget. Tänk på att man vill ha det fina tyget på ovansidan, men även på sidorna. Så malla efter dynan och lägg till så hög madrassen är på bägge sidor, lägg även till ca 7 cm till, som dels blir sömsmån, och ser till att det ”fula” undertyget inte sticker fram någonstans på någon kant. Måtta sedan ihop undertyget (kom ihåg sömsmån) och sy ihop dem.




Har du tur och mätt rätt så passar det första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar