7 juli 2011

Mallning


Nu är själva bygget igång också. Men hjälp av en sticksåg sågade jag ut alla delar som ska bli stommen till bäddar och kök. Med andra ord är allt i det material som kommer synas utåt ur sågat.

Eftersom jag hade sparat all gammal inredningen, var det lätt att malla efter det, så vet man på en gång att det kommer att passa. Så Jag lade ut alla gamla delar så den nya skivan och försökte pussla ihop det, så det blev så lite spillvirke kvar som möjligt...

När jag var nöjd tog jag en sticksåg och började skära ut. Det blev en halv skiva över när jag var färdig. Utav den planerar jag att bygga en garderob, då detta saknades i båten sedan innan. Men det får bli ett senare projekt.

När allt var utsågat och klart rundade jag ner alla kanter och hörn med ett finkornigt sandpapper.
Så, innan allt ska monteras ska jag bara behandla skivorna med olja. Jag kommer välja en genomskinlig olja som behåller den ljusa färgen i trät, exempelvis teakolja, eller owatrol.

TIPS!
Att tänka så innan du sätter sägen i skivorna du ska såga ut ifrån, är att dubbelchecka så att alla delar ligger så de får trästrukturen av samma håll. Lätt att missa det och bara börja måtta in så mkt som möjligt så samma skiva, jag var nära på att göra det..

1 kommentar:

  1. Va underbart med båt bygge, har själv precis införskaffat en MM -70 och skall snart börja renoveringen av den. Så lycka till med båten och var beredd på frågor då och då.

    Med vänliga hälsningar

    SvaraRadera